Podmanivá vůně, která láká smyslností... Chanel No. 5 slaví sto let!

Ženy, které nenosí parfém, nemají budoucnost, pronesla kdysi Coco Chanel. A asi na výroku této francouzské megastar módního průmyslu něco bude. Každopádně parfém, pod nímž je podepsaná, budoucnost měl, má a jistě mít bude. Slavný Chanel No. 5 totiž letos před Vánoci slaví už 100 let! Je ztělesněním magické přitažlivosti, elegance a rafinovanosti. Říká se, že k němu musí ženy dozrát, teprve pak je okouzlí a jeho svůdnosti dokonale propadnou...

Zuzana Doleželová

"Chanel No. 5 je bezesporu velmi speciální parfém vhodný pro slavnostní okamžiky," popisuje Andrea Jarošová z FAnn parfumerie v Galerii Moritz a jedním dechem dodává: "Je to ta nejčistší klasika, která se nejvíce kupuje před Vánoci jako dárek." A příznačné je, že právě před Vánoci v roce 1921 spatřila světlo světa tato ikonická vůně vůbec poprvé. Ale pojďme to vzít od začátku...

Dokonalé spojení
Když v roce 1920 oslovila Coco Chanel (vlastním jménem Gabrielle, pozn. red.) chemika Ernesta Beauxe, už dávno se řadila mezi proslulé módní návrhářky, které udávaly trendy po celém světě. Mezi její klienty patřily vyhlášené celebrity. Bylo tedy nasnadě, že se rozhodla expandovat do obchodu s parfémy a kosmetikou. A spolupráce s neméně váženým chemikem Beauxem byla vskutku trefou do černého! Tento Francouz, potomek alchymistů na carském dvoře, kde jeho rodina odpovídala za parfémy těch nejvlivnějších Rusů, se po emigraci z Ruska nemohl spojit s nikým významnějším. Záměrem Coco Chanel bylo vytvořit vůni, která by ztělesňovala moderní styl 20. let 20. století. A to byla pro Beauxe velká výzva.

Zrodila se hvězda mezi parfémy
Z jejich spojení vznikl čistý a svěží parfém, jež voní mýdlem, citrony, květinami a květy třešní. Přesně tím, co prý Coco provázelo dětstvím a mládím v klášterním sirotčinci v Aubazine, kdy vzpomínala na vůni povlečení vyvařovaného v měděných kotlích navoněných sušenými kořeny kosatců, skříní s prádlem s růžovým dřevem a verbenou, všudypřítomný opar lojového mýdla, ale také na omamnou vůni jasmínů, levandule a růží pěstovaných v tamních zahradách. (Co si budeme povídat, životní osudy Coco Chanel by si zasloužily samostatný článek.) Coco pečlivě vyjmenovala své požadavky a představy, Beaux vyrobil deset druhů esencí, z nichž si návrhářka vybrala právě číslo pět. Toto číslo bylo její oblíbené a mělo pro ni i symbolický význam: sirotčinec v Aubauzine založili cisterciáci, pro které je číslo pět velmi důležité, dále prý cesta, po níž Coco chodila do kostela, byla vydlážděna obrazci, v nichž se opakovala číslice pět. Právě proto sáhla při slepém výběru po vzorku číslo pět a právě proto nese slavný parfém tak prosté a přitom velmi originální označení.

Uvedení na trh i experiment s flakonem
Vůně byla poprvé veřejnosti představena na Vánoce roku 1921, přičemž prvních 100 flakonů Chanelu No. 5 se návrhářka rozhodla dát svým nejlepším zákazníkům jako vánoční dárek. Za skutečný počátek prodeje se pak považuje polovina roku 1922. Parfém si ve vybraných obchodech Chanel získal velmi rychle oblibu věrných klientů lačnících po luxusu a neotřelosti a brzy jím voněly všechny vyhlášené celebrity a jeho podmanivému kouzlu podléhají ženy dodnes. "Jen k ní musí dozrát," usmívá se Andrea Jarošová z FAnn parfumerie s tím, že po ní sahají především sebevědomé a zralejší ženy, a doplňuje: "Je to zkrátka stálice - je specifická, krásná, má šmrnc, dokonale doladí elegantní outfit...  Chanel No. 5 je vůně pro významné chvíle."

První vyrobená lahvička Chanelu No. 5 byla malá a kulatá. Záhy se však ukázalo, že její stěny jsou tenké a při zasílání se mohou rozbít. To vedlo v roce 1924 po vzniku firmy Parfémy Chanel (mimochodem Coco Chanel tuto společnost založila s bratry Paulem a Pierrem Wertheimerovými, jejichž rodina vlastní firmu Chanel od 2. světové války) ke změně v klasický hranatý tvar ve stylu art deco. V průběhu let byla podoba flakonu několikrát pozměněna. Zhruba každých 20 let je nepatrně modifikována tak, aby odpovídala současnému stylu.

Limitovaná edice k stoletému výročí
K příležitosti 100 let od uvedení na trh byla přepracována etiketa parfému. Ta získala výrazné zlaté číslo pět na počest Coco Chanel. A není to jediná novinka - biologicky odbouratelné pouzdro z papírové buničiny výrazně obepíná tvar flakonu a zdobí jej vosková pečeť, jež je symbolem jedinečného řemeslného zpracování Chanelu No. 5. Navíc v tomto roce ve spolupráci s Maison Pochet vytvořil Chanel pozoruhodnou inovaci: první parfémový flakon obsahující recyklované sklo, které si zachovává lesk a průhlednost.


FOTO: chanel.com

Za vším hledejte ty nejlepší ingredience a květiny
Svěží a čistou vůni parfému tvoří přes osmdesát složek, mezi nimi jsou mimo jiné jasmín, kosatec, ylang ylang, vanilka, ambra a santalový olej. A především okvětní lístky růže stolisté. Ty se sklízejí výhradně v ranních hodinách během tří až čtyř májových týdnů, a to na polích poblíž jihofrancouzského městečka Grasse, které je rájem všech parfemářů a Chanel zde vlastní pole růží i jasmínu. Je půvabné, že stejná květinová pole poskytla ingredience pro Chanel No. 5 v době jeho vytvoření. Je zde totiž unikátní mikroklima a květiny jsou velmi kvalitní. Pro Francouze, tolik milující parfémy, je Grasse nedotknutelnou oázou. Jakmile je sklizeň u konce, jsou okvětní plátky růží lisovány, aby se z nich získala tolik chtěná esence. Díky různým chemickým procesům vzniká z květů unikátní hmota — na kilo připadá 400 kilogramů růží! A co konkrétního následuje poté, je samozřejmě tajemstvím, stejně tak je tajemstvím celé složení parfému, jenž se vyrábí zhruba šest měsíců. Jeho recepturu zná jen velmi malé množství lidí. Jeho  vůni ale milují miliony žen po celém světě!

Tak hodně štěstí do dalších let, ať stále tak voní a jeho sláva vzkvétá!

#parfémy

reklama

esmedia - vývoj a marketing
Další články