Co vás na Olomouc Design Days osobně nejvíc baví a motivuje?
Na začátku byla vlastně chuť prezentovat šikovné lidi, které v Olomouci máme. Statutární město Olomouc schválilo strategii pro kulturu a kreativní průmysly, tehdy jsme vůbec netušili, jak ji naplnit. A proto jsme s Annou Jánskou z Inovačního centra vymysleli festival Olomouc Design Days. Říkáme festival, ale je to de facto platforma, která zastřešuje celou řadu akcí a institucí. Já to vnímám tak, že otevíráme dveře kreativním a talentovaným lidem, kterých je v Olomouci určitě hodně. Máme snahu odprezentovat kreativce, designéry i architekty a dát jim možnost představit se veřejnosti.
Váš tým vloni proměnil výlohy obchodů v centru Olomouce v galerie pro lokální designéry. Jaký význam má pro vás zapojení veřejného prostoru do festivalu a kde vidíte další potenciál?
Pro mě osobně je veřejný prostor města Olomouce velmi důležitý. Už delší dobu se zabývám instalací soch ve veřejném prostoru a v rámci festivalu Olomouc Design Days se nabízelo ve spolupráci s designéry vytvořit tzv. galerie v ulicích nebo ve výlohách. Využíváme výlohy stávajících provozoven, ať jsou to kavárny, galerie, ale zaměřujeme se také na ty, které jsou prázdné. Letos se nám podařilo domluvit zhruba osm míst, kde designéři budou mít své instalace.
Každý větší projekt přináší i výzvy. Jaké jsou pro vás v momentě plánování ODD 2025 největší překážky (například logistika, rozpočet, udržitelnost, zapojení veřejnosti)?
Pro každý kulturní festival nebo jakýkoliv projekt v oblasti kultury nebo kreativních odvětví jsou vždy důležité peníze, takže ten největší problém je vše ufinancovat, protože tvůrčích lidí i nápadů je opravdu hodně. Pro mě jsou důležité nejen finance a celá logistika, ale co je tou přidanou hodnotou, dalo by se snad mluvit o motivaci překonávat všechny ty výzvy během příprav, je setkávání lidí a vlastně společná práce na úžasném projektu, který se nám, doufám, daří.
Olomouc Design Days mají velmi specifickou atmosféru — nejsou jen přehlídkou designu, ale i setkáváním lidí z různých prostředí. Co podle vás dělá ten festival opravdu olomouckým?
Olomouc Design Days má ambice nejen prezentovat kreativce, designéry a architekturu, především ty olomoucké. Chceme otevřít diskuzi na různá témata právě o veřejném prostoru, o vizuálním smogu a podobně. Významnou částí je také vzdělávání mladých lidí. Byli bychom spokojeni, kdyby se nám povedlo přimět je k tomu, aby se dívali kolem sebe, věnovali se svému okolí z toho pohledu kreativity, aby začali chodit do galerií, muzeí či knihoven. A vlastně platforma Design Days by k tomu měla přispět.
Festival spojuje desítky tvůrců, institucí i dobrovolníků. Jak se vám daří udržet společného ducha mezi tolika různými lidmi a přístupy?
V letošním roce se nám podařilo připravit více než 50 událostí, eventů a zapojit do Olomouc Design Days téměř 40 partnerů. Jsou to významné galerie, muzea, základní umělecké školy, různé instituce i soukromé, což je velmi zásadní, propojení právě soukromého sektoru a státních institucí a samosprávy. Festival pro soukromé designéry nabízí platformu, kde se mohou odprezentovat, kde mohou ukázat, co umí. Další ambicí je vzdělávání. Některé instituce připravily workshopy, kde chtějí právě mladé lidi naučit, jak mají postupovat, jak se prezentovat, a to je pro jejich budoucí samostatnou tvorbu klíčové.
Jak se vám daří přiblížit design lidem, kteří běžně na designové akce nechodí?
Skutečnost, že se do festivalu zapojuje řada různých institucí, pomáhá přilákat širší publikum. Je přístupný pro všechny generace. Snažíme se i z tohoto důvodu dostat tvorbu do veřejného prostoru. Lidé budou přirozeně chodit kolem instalací. Olomouc v listopadu žije designem.
Jste dlouholetou tváří kulturní Olomouce. Co vás osobně drží u téhle práce, v prostředí, kde se kreativita často potýká s rozpočtovými limity a dalšími nesnázemi?
Působím v kulturní oblasti v Olomouci a na Magistrátu města Olomouce více než patnáct let. Vždycky říkám, že pro mě je to práce snů. Neříkám, že jsem nejlepší úředník na radnici, ale kreativita a výzvy nových projektů mě stále baví a neustále posouvají. Na své pozici jsem především pro lidi. Není to moje prezentace, i když stojím za řadou projektů, ale vždycky spíše pomáhám těm lidem, kteří za mnou přijdou, kteří mě osloví. Vždy je to práce, kterou já dělám pro někoho. Samozřejmě ty největší limity jsou rozpočet a čas. Řadu projektů může omezovat to, že Olomouc je druhá největší památková rezervace, takže cokoliv udělat ve veřejném prostoru je složitější, ale na druhou stranu mám pocit, že se nám za poslední dobu podařilo spoustu dobrých věcí a že to i veřejnost oceňuje kladně.
Kde hledáte inspiraci pro svou práci a co vás v poslední době v oblasti kultury nebo designu opravdu zaujalo?
Pro mě je inspirací setkávat se se zajímavými lidmi, kterých kolem sebe mám celou řadu. Snažím se navštěvovat podobné akce, ať na poli kultury nebo designu, architektury. Snažím se číst články a knihy zabývající se těmito oblastmi. Olomouc miluji a je pro mě nejoblíbenější a nejkrásnější město na světě, ale co je pro mě asi nejinspirativnější, je cestování, poznávat nová místa, nové lidi. Myslím si, že by cestovat měli všichni. Inspirace zvenčí, fakt, že vypadnete ze své bubliny, to je něco nesmírně důležitého.
Organizace velkých kulturních projektů není jednoduchá. Co je pro vás největší motivací pokračovat stále dál?
Připravit celoměsíční festival, jako je Olomouc Design Days, je velmi náročné, ale co je podstatné, že při organizaci nejsem sám. Je do toho zapojena celá řada institucí, ale v těch institucích jsou to konkrétní lidé, kterým bych chtěl moc poděkovat. Současně bych chtěl čtenáře pozvat na třetí ročník právě probíhajícího festivalu Olomouc Design Days, protože věřím, že se nám povedl a že je velmi, velmi dobrý.