Hoďte se do pohody!

Tak schválně, kolikátý den už sedíte doma? Víte to ještě a nebo už vám dny splývají jeden za druhým a netušíte, jestli je pondělí nebo víkend? Přinášíme pár tipů od psycholožky PhDr. Evy Šimotové, jak si udržet duševní zdraví a nezbláznit se :)

Ilona Tandlerová

1) Vnímejte výjimečnost situace, ale neztrácejte střízlivý úsudek! Zůstaňte v obraze, získávejte aktuální informace, berte na vědomí současnou situaci. Kontrolujte si ale také, z jakých zdrojů k Vám informace proudí, vybírejte ty seriózní, důvěryhodné a spolehlivé. Mějte na paměti, že média mohou celé dění zkreslovat, obracejte se proto k vyjádření odborníků. Ověřujte si informace, které pouze slyšíte ze svého okolí.

2) Zformulujte si konkrétně své obavy! Pokud vás přepadají obavy a strach, zkuste jasně vyjádřit, čeho se bojíte. Strach v obecné podobě je neuchopitelný. Když mu ale dáme konkrétní podobu, snáze se proti němu bojuje. Ve chvíli, kdy budete vědět, kvůli čemu se cítíte ohroženi a co vám nahání hrůzu, můžete hledat řešení této situace. Reálně také zhodnoťte, co se opravdu ve vašem životě změnilo, co jsou skutečná omezení a co pouze nepohodlí.

3) Orientujte se na “teď a tady”! Žijte přítomností a tím, co je právě dnes. Neznamená to, že nebudete těžit z minulosti, ani se těšit na budoucnost. Ale netrapte se věcmi minulými a jejich neměnností a nevytvářejte si přesnou představu věcí, které se ještě neudály.

4) Projděte si svůj žebříček hodnot! Vnímejte tuto situaci jako příležitost k tomu, že si uvědomíte, jaké hodnoty jsou pro vás důležité, a srovnáte si priority. Případně si žebříček hodnot můžete zrevidovat, aby odrážel váš aktuální stav a potřeby.

5) Vyhledávejte situace, ve kterých se cítíte dobře! Buďte v kontaktu s lidmi, kteří ve vás posilují pocit bezpečí. S těmi, kteří jsou pohlceni strachem nepolemizujte. Vyhýbejte se situacím, které jsou pro vás nepříjemné a vyvolávají u vás negativní emoce a raději zavolejte kamarádce, která je pozitivní. Taková sklenička vína u FaceTime je fajn příležitost virtuálně se setkat i s těmi, na které jindy nemáte moc času.

6) Věnujte se tomu, na co jste dřív neměli čas! Určitě máte aktivity, které dlouhodobě odkládáte a hrnete je před sebou, protože na ně nezbyl čas. Zkuste je teď posunout v pořadí. Přečtěte si knížku, na kterou nebyl čas, pusťte si film, na který se dlouho těšíte, zahrajte si s dětmi slibovanou společenskou hru, pracujte na zahrádce, ukliďte zimní oblečení apod.

7) Dbejte na zdravou životosprávu! Snažte se dostatečně spát a před spánkem volte nějaké zklidňující aktivity (nesledujte televizi, ani mobilní telefon). Pravidelně, ale střídmě jezte, nevynechávejte snídaně, preferujte sezónní a chemicky neošetřené potraviny. Hodně pijte, případně si vařte bylinné čaje na zklidnění.

8) Nevynechejte aktivní pohyb! Pohyb daleko rychleji a kvalitněji regeneruje nervovou soustavu. Zacvičte si on-line, spousta studií teď vysílá lekce zdarma na youtube i živě na instagramu.

9) Relaxujte! Zacvičte si jógu, soustřeďte se na svůj dech, ukotvěte se v 5 smyslech. Vyzkoušejte meditaci, nebo se doma vzájemně namasírovat. Užívejte si čas, který můžete mít jen pro sebe a využijte ho klidně k nicnedělání.

10) Nezapomeňte na sebereflexi! Člověk si jejím prostřednictvím uvědomí nejen své pocity, ale i své silné a slabé stránky, své limity a rezervy. Skrz ni si také formujeme vztah k druhým. Obraťte se k sobě a do sebe!

11) Myslete pozitivně! Všechno jednou pomine a za chvíli všichni vyrazíme ven za sluníčkem a na výlet nebo na zahrádku našeho oblíbeného podniku s přáteli!  

 

#karanténa #duševní zdraví #relax #tipredakce #zustandoma

reklama

PEARL DESIGN
Další články