Redakce testuje: CrossFit – módní trend, nebo životní styl?

Po několikaletém odolávání všem pochybným fitness trendům jsme se nechali přesvědčit, abychom otestovali CrossFit – a navíc s nejlepší českou crossfitterkou... Jak tedy dopadl náš test? Sami jsme byli překvapeni!

Zuzana Zbořilová

Přiznám se bez mučení. Vždy, když jsem v posledních pár letech slyšela slovo „CrossFit“, měla jsem před očima vystajlované borečky s kšiltovkama na hlavách, fotící si se zalíbením selfíčka v zrcadle, aby byly vidět jejich naolejované bicepsy. Mou averzi na všechny crossfittery sdíleli také mnozí fyzioterapeuti, protože u nich končila většina (těchto honičů fotek s největším počtem lajků a sledování) s nataženými svaly, skřípnutými nervy a vyhřezlými ploténkami...

Když se mi ale kamarád Petr Sofka (sportovec celou svou duší) zmiňoval o tomto sportu a o partičce lidí, která ho v Olomouci provozuje, říkala jsem si, že by mě jistě netlačil do něčeho, čemu by sám nevěřil. A tak mě seznámil s Honzou Trlidou a Míšou Palovou z CrossFitu Olomouc. Domluvila jsem si tedy první zkušební lekci zdarma a vůbec jsem nevěděla, co mě čeká. Záměrně jsem si nevyhledávala žádné informace předem, abych si neudělala mylný obrázek... Přijíždím tedy k tělocvičně CrossFit Olomouc, která se nachází v trochu zapadlé části Olomouce – na ulici Šlechtitelů 695. Ale i to má své výhody – nemusíte platit za parkovné a dá se sem v pohodě dojet i na kole.

Možnost učit se od těch nejlepších

První informací, kterou se dozvídám z rozvěšených diplomů a certifikátů na zdech tělocvičny, je, že Míša je asi vážně dobrá... Potvrzuje mi to s úsměvem i Honza: „V celosvětové soutěži The CrossFit Games získala Míša několikrát ocenění ‚Fittest‘ v rámci České republiky. Pak začala jezdit trénovat do Itálie, protože si ji na jedné soutěži vyhlédl italský trenér, který zrovna budoval tým. Od té doby spolu trénují a letos se jí, jako historicky první Češce, podařilo dostat do ,regionálek...“ A ačkoli zatím netuším, co to ony „regionálky“ jsou, dochází mi, že mám vážně čest mít před sebou českou crossfitovou špičku. Proč tedy nenabrat zkušenosti právě od ní?

Míša se ke CrossFitu dostala vlastně „nešťastnou“ náhodou: „Sedm let jsem se věnovala atletice, konkrétně běhu přes překážky, ale poranila jsem si vazy v kotníku. Dlouho jsem se snažila zranění léčit, ale když i po půl roce problémy přetrvávaly, rozhodla jsem se s atletikou postupně přestat,“ vypráví vyrýsovaná sportovkyně a dodává: „Bez sportu ale žít neumím, a tak jsem samozřejmě dál chodila do posilovny a vyhledávala jsem si aktivity, u kterých by mě kotník nelimitoval.“

A tak se k Míše jednou dostalo crossfitové video z YouTube, ze kterého byla nadšená. Začala si vyhledávat na internetu další podklady a sama si podle nich ve fitku skládala svůj trénink: „Líbilo se mi, že CrossFit obsahuje širokou škálu všech možných cviků – nejen vzpírání, kterému jsem se také ráda věnovala, ale právě i běh a mnoho dalších nových prvků, jako je chůze po rukou, cviky na hrazdě či plavání.“

Při vyjmenovávání všech těchto aktivit si uvědomuji, že jsem CrossFit měla mylně zařazený někde mezi trendovými kruhovými tréninky – a očividně je to zcela něco jiného...

Co je vlastně crossfit?

Nejvýstižnější přirovnání, aby si člověk představil, co cvičení CrossFit vlastně obnáší, vychází ze stejné myšlenky komplexní fyzické připravenosti, jakou šířil Sokolský spolek v čele s Miroslavem Tyršem. Je to funkční trénink posilující kompletně celé tělo – spojuje gymnastiku, rychlost a silový trénink.

S podobou CrossFitu a jeho názvem přišel Američan a bývalý profesionální gymnasta Greg Glassman, který si v polovině 90. let otevřel první tělocvičnu v Santa Cruz. Již od 80. let se jako trenér snažil připravovat všestranný tréninkový program pro své svěřence, ovšem bez jakéhokoliv komerčního využití. To přišlo až v roce 2000, kdy si Glassman zaregistroval internetovou doménu crossfit.com a stal se vydavatelem časopisu CrossFit Journal, který byl přístupný členům registrovaným právě tam.

Tréninkový program vznikal na základě Gregova hledání způsobu, jak zvyšovat výkon v gymnastice a být fyzicky komplexnější. Gymnastika totiž vybuduje v člověku velkou sílu a flexibilitu, ale zapotřebí je i výbušnost a výdrž. Zapojil do tréninku tedy olympijské vzpírání a něco z atletiky, a doslova tak „vytvořil“ komplexního atleta, téměř stroj. To je koneckonců jedním z hesel CrossFitu: „My stroje nepoužíváme, my je vyrábíme!“

Správně provedená technika je základ

Ze mě sice stroj asi nebude, ale baví mě ta myšlenka komplexnosti. Ačkoli si nedokážu sama sebe představit, jak někde na soutěžích zvedám činky, líbí se mi představa, že budu mít díky správně provedeným cvikům zdravé tělo. To je totiž základem každé lekce v licencovaných CrossFitech – účastníci se nejdříve bezchybně naučí správnou techniku provedení cviků, aby se předešlo nesmyslným zraněním způsobených nevědomostí.

První lekce v CrossFit Olomouc začíná dostatečným zahřátím těla, po kterém následuje protažení svalů. To je u mě trošku oříšek, protože strečinku jsem se většinou vyhýbala. Takže trpím. Učení správných technik pohybu je ale obohacující – například můžete zjistit, že způsob, jakým celý život děláte dřepy, není dobrý pro vaše záda.

Správný postoj a úchop se učím i s dřevěnou tyčkou, pak zkouším prázdnou osu. Přecházíme na techniku sedlehu a různé průpravy z gymnastiky, abychom se dostali k „obyčejnému“ shybu. Začíná jít do tuhého – na hrazdě jsem nevisela od střední školy! Trénujeme držení těla při klicích – s tím prý souvisí umění aktivovat ramena, která  mi pomůžou v technice zhoupnutí a samotném shybu. Nevěřila jsem tomu, ale dokázala jsem to! Povedl se mi shyb! (Dobře, sice za pomoci gumy na cvičení, ale to mi dodalo odvahu, že tento druh cvičení je pro kohokoli!).

Naslouchat svému tělu

Na závěr lekce cvičím tzv. workout, tedy různé jednoduché techniky – po dobu 12 minut střídám cviky (např. kliky, sedlehy, atd.) a snažím se udělat co nejvíc kol opakování. Po těchto 12 minutách jsem už definitivně K.O. Ale šťastná. Cítím, jak mi tělo děkuje za tuhle crossfitovou nálož (i když mi to bude asi připomínat 2 až 3 následující dny). Je to taky chvíle, kdy jsem ráda, že občas dám šanci něčemu, co jsem dříve odmítala a vůči čemu jsem měla předsudky.

Nezaručím vám, že po první lekci v CrossFit Olomouc uděláte hned shyb a budete mít dokonale vyrýsované tělo. Ale jsem si jistá, že tady dostanete tu nejlepší péči, abyste se naučili správně provádět veškeré cvičební techniky. Právě na ně totiž kladou Honza TrlidaMíša Palová největší důraz. Díky tomu bude tělo zdravé a vy mu budete moci lépe naslouchat.

První lekce zdarma, kterou si můžete vyzkoušet v CrossFit Olomouc i vy, mě upřímně nadchla. Asi taky tím, že jsme neměli čas fotit si svaly v zrcadlech. Nakazila jsem se přátelskou atmosférou, která tady panuje každý den. Je příjemné vidět, jak sem mnoho různých lidí přichází za stejným cílem – být fit a cítit se dobře.

CrossFit Olomouc

CrossFit je funkční trénink, který se označuje jako cvičení posilující kompletně celé tělo – spojuje gymnastiku, rychlost a silový trénink. Tým jediné olomoucké licencované crossfitové základny tvoří Honza Trlida a Michaela Palová, nejúspěšnější česká crossfitterka. Ta se jako jediná Češka zúčastnila celosvětové soutěže The CrossFit Games Regionals, kam se dostanou pouze špičkoví atleti.
Více informací najdete na www.crossfitolomouc.com, na Facebooku i Instagramu.

#redakce testuje #atletika #gymnastika #vzpírání #běh #lifestyle #zdravý životní styl #sport olomouc #michaela palová #jan trlida #crossfit olomouc #crossfit #sport

reklama

Business ples
Další články