[OL]4you na

Radim Kašpar: Okresní hospodářská komora umí propojovat lidi

O olomoucké Okresní hospodářské komoře, která se podílí na podpoře místních podnikatelů a regionálního rozvoje, už jste nejspíš slyšeli. Co si ale pod její činností představit a jakými aktivitami se snaží naplnit své poslání? Je tato instituce otevřena i drobným podnikatelům? A jaké jim může přinést benefity? Na to jsme se zeptali přímo ředitele, Radima Kašpara.

Radim Kašpar: Okresní hospodářská komora umí propojovat lidi

Činnost Okresní hospodářské komory

Pane Kašpare, co je úkolem Okresní hospodářské komory a pro koho tu je?

Hlavním úkolem Okresní hospodářské komory Olomouc (OHK) je prosazovat zájmy podnikatelů a podnikatelům a firmám pomáhat. Chceme jim být na blízku a usilovat o to, aby se náš region někam posouval, dobře se tu podnikalo a aby byla hospodářská prosperita na co nejvyšší možné úrovni.

Jaké aktivity se za tím skrývají?

V první řadě bych zmínil informační a poradenský servis. Členům komory poskytujeme relevantní a komplexní informace z oblasti podnikání. Ať už jde o nové trendy z nejrůznějších oblastí, jako např. online marketing, HR nebo témata vyplývající z měnící se legislativy. Informace jim předáváme nejen prostřednictvím mailingu, ale také skrze nejrůznější akce – od malých komorních workshopů pro 10 lidí, přes školení až po větší přednášky a velké odborné konference. Vždy se snažíme být co nejvíce praktičtí. Oslovujeme přední odborníky, kteří se orientují, co je v konkrétních oblastech nového, co je klíčové, podělí se o know-how a příklady z reálné praxe.

Primární ale je, že Okresní hospodářská komora umí propojovat lidi. Troufám si říct, že networking je jednou z našich hlavních přidaných hodnot. Máme opravdu velmi detailní přehled o byznysovém prostředí. Naší velkou ambicí je, aby o sobě členové věděli, aby se vzájemně poznávali a spolupracovali. Tedy aby vše zůstávalo v regionu. Nemusí to znamenat čistě jen to, že spolu členové dělají obchod, ale také si radí a pomáhají. Podnikatelé mnohdy mají třeba podobný problém a díky našim aktivitám mohou sdílet svá řešení a své pohledy na věc. Některým věcem pomůže společný postup a třeba i tlak na řešení.

„Propojování má faktickou náplň. V první covidové vlně jsme např. členům zajistili exkluzivní nabídku ochranných pomůcek od místních firem, které vyrábí roušky nebo dezinfekce.”

Členství v OHK

Pokud se chci stát členem OHK, procházím nějakým schvalováním?

Ve většině případů se se zájemcem sejdeme, sdělíme si očekávání a jaká jsou práva a povinnosti, která se členstvím souvisí. Pak je třeba vyplnit přihlášku a zaplatit poplatek. Formálně se člen schvaluje představenstvem – nepamatuji si ale, že bychom někoho nepřijali. Musel by pro to být výraznější důvod. Pokud je to subjekt, který je v pořádku a zapadá do konceptu, tak šance, že jej přijmeme, je téměř stoprocentní.

Jaký je členský poplatek?

Fyzická osoba platí poplatek 500 Kč/rok, právnická osoba, pokud má do 25 zaměstnanců, 5000 Kč/rok. U firem s více zaměstnanci je to malinko složitější. Respektive řídí se to naším příspěvkovým řádem a poplatek pak roste. Nicméně pro OSVČ a drobné podnikatele je to zmíněná symbolická pětistovka.

Za tuto částku dostane člen informační servis, pozvánky na akce, možnost se na těchto akcích potkávat s lidmi, prezentovat se a networkingovat. A pak je tu samozřejmě fakt, že být členem OHK se stále považuje za prestižní záležitost. Prostě, za pětistovku je to fakt hodně muziky

Okresní hodpodářská komora a networking

Když mluvíte o networkingu, jak funguje v praxi? Příklad: Objeví-li se od člena poptávka nového webu, doporučíte mu digitální agenturu, která je také členem?

Je to přesně, jak říkáte. Na webových stránkách jsme si to vyzkoušeli hned několikrát. Našim členům jsme poskytli reference na jiné členy a navrhli jim možnosti. Je ale pak samozřejmě na firmě, s kým si nakonec sedne a koho si vybere. Celkově naše členy známe a doporučujeme jen kvalitní a ověřená řešení. Tedy, kdybychom na nějakém členovi neměli ověřené reference, určitě bychom jej dále nedoporučovali – snažíme se tedy vždy garantovat kvalitu. 

Předpokládám tedy správně, že bez vynaložení předchozí iniciativy není nic zadarmo?

Ano, vždy je to o konkrétním členovi a o tom, jak je aktivní. Pokud je na obou stranách vysoká aktivita (komora + člen), je benefit z členství obrovský. Pokud ale aktivita není oboustranná, pak samozřejmě přínos klesá. Pro navázání kontaktů je vždy třeba něco udělat a přistupovat k networkingu proaktivně. On vlastně celý networking nejde dělat humpolácky a musí k tomu být určité kompetence a zkušenosti. Známé přísloví, že pečení holubi do úst nelétají, platí i u nás v OHK. Jsem také přesvědčen, že vztah, ze kterého plyne byznys, nelze vybudovat za týden. Je to běh na delší trať. Ani u nás to nefunguje tak, že vstoupíte a myslíte si, že za měsíc budete něco dodávat ostatním členům. Je třeba se potkávat, poznávat a přesvědčit ostatní členy o své profesionalitě. Obrátí-li se na mě člen s žádostí o propojení s jiným členem, rád mu pomohu najít k němu cestu. Vše v networkingu ale děláme nenásilně a přirozeně.

OHK jako pořadatel

Pořádáte konkrétně pro networking nějaké společenské akce?

Několik druhů. Členové se mohou seznámit nejen na vzdělávacích akcích, ale i během neformálních a formální setkáních. Od golfu, degustace vína až po sofistikovanější akce v podobě Gentlemen's clubu a Ladies clubu.

Můžete nám Gentlemen's club a Ladies club blíže představit?

Z mého pohledu jde o naše nejzajímavější akce. Schválně mají marketingové názvy. Rád bych ale uvedl na pravou míru, že nejde o nějaké papalášské setkání, kde si podnikatelé honí trika a ukazují, kdo je lepší. Snažíme se zúčastněným zajistit kvalitní program plný přednášek a příspěvků od zajímavých osobností, předních byznysmenů minimálně celostátního renomé. K tomu je třeba ale i méně formální program a různá zpestření. Vytížení podnikatelé nepřijdou na nudnou schůzi, která je pojata příliš úřednicky, formalisticky.

Během těchto akcí nepřestáváme pracovat a jedním z mých úkolů je seznamovat členy a nenásilně je propojovat. Právě zde je velký potenciál přijít k zajímavým kontaktům – vyměnit si vizitky, neformálně se pobavit, navázat spolupráci a časem třeba i přátelství. Profesionalita je jedna rovina, osobní komponenta druhá. Obě musí být ve vzájemné harmonii. Pak je největší šance na úspěch, spolupráci, byznys.

Vedle Esmedia Interactive s.r.o. a eventové agentury Evenpro jste také jedním z pořadatelů oblíbeného Business plesu.

OHK je iniciátorem této akce. Dříve jsme pořádali společenskou akci asi pro 80 lidí v Domě armády. Dnes je z ní ambiciózní událost pro více než 800 hostů v luxusním prostředí NH Hotel a s unikátní komponentou v podobě Startup Klubu. Když se dříve řeklo Hospodářská komora, vnímali ji někteří jako úřad nebo jakousi zkostnatělou tradiční instituci, pod kterou si neuměli moc představit, co konkrétně dělá. S mým nástupem na post ředitele jsem si proto dal za cíl tohle změnit. Zapojit marketing, zlepšit image, prezentaci a komunikaci OHK a dokázat, že nejsme rigidní úřad, ale naopak dynamická mini firma moderního střihu. Věřím, že se nám to postupně daří a zásluhu na tom mají i naše akce, včetně Business plesu.

Přečtěte si také: Business ples se vaří ze tří ingrediencí

Kromě veřejných akcí typu Business ples, přináší OHK řadovému občanovi, který není podnikatel, i něco dalšího?

Ano, ale je třeba se na to dívat komplexně. Snažíme se dělat osvětu, že podnikatel není sprosté slovo. Je naopak jedním z klíčových prvků, bez kterého bychom neměli zaměstnání a rozvoj města by neprobíhal v takovém rozsahu. Když se ohlédneme, jsou to většinou podnikatelé, kteří tu vybudovali restaurace, hotely, rekreační centra a další místa, která přináší občanům radost. Je zde mnoho faktorů, kvůli kterým podnikatele potřebujeme a kvůli kterým je třeba je podporovat.

Podnikatel není ten zloduch, který jezdí drahým autem a na luxusní dovolené. Ale ten, kdo musel nejprve mnohé obětovat, riskovat, dává práci lidem, z daní umožňuje skrze RUD funkčnost našeho státu (což je ovšem téma na samostatnou debatu, jak moc efektivně s těmito penězi stát nakládá). A jsou to podnikatelé, kteří prostě rozvíjí naše města.

OHK a doba koronavirová

Pane Kašpare, vraťme se do března roku 2020. Bylo to pro OHK náročné období?

Ano, tehdy to byl velký blázinec. V komoře nám neustále zvonily telefony, firmy nám denně posílaly spousty e-mailů. O to intenzivnější to bylo z Uničovska a Litovelska. Tyto oblasti byly uzavřené a nikdo nevěděl, jak to bude s dodávkou materiálů, dojížděním zaměstnanců apod. Brzy jsme vypozorovali, že tyto firmy často ocenili i to, že jim někdo vůbec zvedl telefon, pobavil se s nimi a ujistil je, že bude vše monitorovat a dá vědět. Pro všechny to bylo velmi intenzivní období. Naše síla je i v našich členech. Sami vše neumíme, ale zde jsme se mohli opřít také o členské firmy, třeba i o advokátní kancelář ARROWS, která nám v právním poradenství nejev v souvislosti s COVIDem pomáhala.

Jak jste postupovali při zjišťování nejnovějších informací?

I pro nás samotné bylo zpočátku těžké se v situaci zorientovat. V komoře jsme se proto snažili zjišťovat informace přímo z krizového štábu, z Olomouckého kraje nebo z hygieny. Sehrála zde velkou roli i další přidaná hodnota OHK. Není to totiž jen o nás v Olomouci, ale i o kooperaci s dalšími komorami a primárně s pražskou centrálou. Mají velký tým, který je v úzkém kontaktu s ministerstvy a centrálními orgány. Měli jsme tak velmi kvalitní reporting. Našim členům díky tomu téměř každý den chodily nejnovější informace přímo do e-mailu, mimo jiné o tom, co se chystá, jaké kompenzace lze žádat a jakým způsobem atp.

Chápu tedy dobře, že vám v OHK přibyla spousta starostí a ubyla radost ze společenských událostí?

Ano, jak už bylo zmíněno, jednou z našich hlavních aktivit je setkávání se s lidmi a pořádání akcí. Plán událostí jsme museli výrazně změnit. Někde jsme přehodili termíny, některé akce se zrušily úplně a jiné se přesunuly do online prostředí. Přiznám se ale, že to není ve všech případech úplně ideální a plnohodnotná alternativa. Ačkoliv jsem zastánce digitalizace, smart řešení apod., naše akce jsou na živo vždycky lepší.

Ať nekončíme na negativní notu – je o vás obecně známo, že jste životní optimista. Ráda bych se proto zeptala, zda máte (nejen) pro čtenáře nějakou pozitivní vyhlídku na situaci, ve které se nyní nacházíme?

Těším se na červen, až zrealizujeme Gentleman's club, který jsme v listopadu nemohli uskutečnit. Má vyhlídka je, že se budeme moci bez problému setkat alespoň v 80 lidech a porádně si to užijeme. Ostatně, v květnu máme výročí 170 let od založení, takže to si zaslouží oslavu. Gentleman's club i další akce jednoduše budou *smích*. Jsem optimista, udělám pro to maximum.

Zaujaly vás benefity, které Radim Kašpar a olomoucká OHK nabízejí? Více o tom, jak se stát členem, se dozvíte na jejich webových stránkách.

 

reklama