[OL]4you na

Rostya Gordon-Smith: Jak si vybrat tu správnou práci

O tom, že je Rostya Gordon-Smith inspirativní osobností, není pochyb. Je uznávanou a vyhledávanou profesionálkou v oblasti „HR“ (Human Resources, do češtiny překládané jako řízení lidských zdrojů). Prošla nespočtem obrovských nadnárodních firem a měla možnost poznat mentalitu různých národností po celém světě. Jak si na tom po pracovní stránce stojíme my, Češi?

Rostya Gordon-Smith: Jak si vybrat tu správnou práci

„Většina Čechů jsou velice pracovití lidé. Mají ambice, ale i osobní hrdost z dobře odvedené práce. Vše, co se obyčejně očekává od zaměstnanců: kvalitní práce, kreativita, zapojení a práce v týmu, předávání informací. Problém je spíš u manažerů než u jednotlivých zaměstanců. Začíná to náborem, efektivním využitím zkušební doby, rozvoje, využití talentů a schopností zaměstnance. Problémem v Čechách není pracovní morálka, ale demokratický přístup zaměstnanců a zaměstnavatelů na pracovním místě. Nemohu generalizovat, neboť jsem žila a pracovala v rozdílných kulturách, ale když budu mluvit o přístupech v Anglii, Kanadě, Skandinávii a Spojených státech, zaměstnanci jsou si daleko více vědomi svých lidských práv a zaregistrovala jsem – zvláště na vyšších úrovních managementu – více respektu k individualitě, rozdílnosti a diverzitě. Velký rozdíl je také v přístupu k ženám. Ve světě jsou mnohem lépe hodnoceny a více si jich ve firmách váží za přínosy. Podmínky na pracovních místech a možnosti prosazení a kariérního postupu jsou od České republiky diametrálně rozdílné,“ zmiňuje sympatická zakladatelka projektu Minerva 21, který vzniká nově i v Olomouci (více info najdete na webu).

Co nás ale znepokojuje, je přehnaná suverenita dnešní mladé generace, která opustí vysokou školu a čeká obrovské platy za nic. A jejich prazvláštní nechuť k čemukoli... Nebo to tak není a vnímáme to tak pouze my, dnešní třicátníci a čtyřicátníci (či starší), protože se cítíme být ohroženi? Rostya s úsměvem vysvětluje: „Mladá generace je vždy suverenější a jiná, než ta předchozí, a to je část změny a pokroku. Generace Y není ani líná, ani naivní. Tato generace se nebojí práce, ale chtějí pracovat jinak. Jsou to děti, které vyrostly ,ruku v ruce‘ s technologií, a umí jí plně využít. Tito mladí lidé chtějí mít svobodnější a volnější pracovní život. Většina z nich netouží po nadupaných autech, velkých kancelářích a titulech. Chtějí mít vyrovnanější život než jejich rodiče. Chtějí cestovat, poznávat, učit se. Umí pracovat prakticky 24 hodin, neboť jsou neustále on-line, ale nebaví je sedět 9 a více hodin v kancelářích. Statistiky ukazují, že tato generace do roku 2025 bude činit 75 % všech pracovníků. Myslím si, že tato generace má silnou pracovní morálku, ale je prostě jiná, a to působí střety na pracovním místě. Jejich hodnoty, očekávání a loajalita je prostě jiná a na rozdíl od populárních argumentů většiny manažerů jako ,Teď už nejsi ve škole, tak se rychle přizpůsob tomu, co a jak tady děláme‘, by si mělo vedení uvědomit, že firma, která rozezná ohromný přínos generace Y a umí jí využít, bude tou firmou, která bude silnější na trhu.“

Tipy, jak bychom si měli vybrat tu správnou práci:

Rostya Gordon-Smith radí, abyste si při každém pohovoru a zájmu o práci položili tyto otázky. Pokud získáte 3x ano, pak je to job přesně pro vás!

1) Mohu na tomto pracovním místě naplno uplatnit své zkušenosti, talent a ambice?
2) Je kultura a hodnoty firmy blízká těm mým?
3) Budu adekvátně ohodnocen(a)?

___________________________________________________________________

Rostya Gordon-Smith (*1949) je česká podnikatelka. V roce 1969 emigrovala bez peněz a bez znalosti jazyka do Anglie. Vystudovala univerzitu, vdala se, porodila a vychovala čtyři syny. Na mateřské dovolené byla 10 let. Kariéru zahájila až ve svých čtyřiceti letech. Přes dvacet let působí v oblasti řízení a rozvoje organizací, lidí a týmů nejen v Česku, ale i v Kanadě, Velké Británii, Japonsku, Brazílii, Estonsku, Rusku a v dalších zemích. Získala vzdělání ve Velké Británii, Kanadě a Austrálii. Působila ve vrcholových pozicích velkých koncernů i mezinárodních podniků. V roce 2001 byla jmenována jednou z 50 vrcholových, světových HR manažerů, v roce 2006 byla vybrána mezi 20 nejvlivnějších žen v České republice. Její nejnovější projekt Minerva 21 oslovuje české ženy s heslem „Čeříme vodu“. Více info na www.minerva21.net

reklama