Výherce UP Business Camp 2020: Mladý startup Jedlý kelímek aneb vypij kávu a kelímek sněz

Letošní ročník UP Business Camp s sebou přinesl několik skvělých projektů a inovací. Seznamte se s Jedlým kelímkem, výhercem Souboje startupů, díky kterému naše planeta může zase trochu jásat.

Veronika Jínová

Dva studenti pražské vysoké školy Newton College Zuzka a Míra přišli se skvělým řešením, jak se zbavit jednorázových kelímků na kávu. Nápad vytvořit Jedlý kelímek vzešel v roce 2019, kdy se během školních přestávek Zuzka a Míra vydávali pro denní dávku kávy do nejbližší kavárny. Začali si všímat zbytečného odpadu, který plnil všechny blízké koše. Rozhodli se, že s tím musí něco udělat - přišli tedy s konceptem "vypij a sněz".

Čistší planeta a plný žaludek

Po náročné cestě za úspěchem vznikl takový kelímek, který můžete po vypití nápoje pohodlně sníst. Je tak skvělou ekologickou variantou běžných jednorázových kelímků. Díky své receptuře v něm horký nápoj vydrží až 12 hodin a snese teplotu tekutiny až do 85°C. Jedlý kelímek je 100% přírodní, neobsahuje žádná umělá barviva ani cukry, nemění chuť nápoje, je veganský, nízkokalorický a křupavý. Složení kelímku je z velké části zastoupeno pšeničnými otrubami a pšeničnou moukou. Jak jeho výrobci říkají, "kouzlo celého kelímku je technologie, nikoliv recept​." Mimo nápojů se dá kelímek využít pro zmrzlinu, dezerty i slané mini pokrmy.

"Začali jsme po světe hledat výrobce, kteří nabízeli recept a formy na ruční výrobu jedlých kelímků. Jeden takový jsme objevili v Rusku. Formy jsme si na zkoušku koupili, abychom se do toho trochu ponořili a pochopili koncept výroby. Výroba takových kelímku v ruční formě byla opravu náročná, jak časově, tak finančně. Zkusili jsme si z ciziny proto objednat jiný, tentokrát už automatický stroj. Ten se ale také neosvědčil, trhal těsto a neměl vyřešený únik páry. První kelímky byly navíc hrozně velké a tlusté, takže když chtěl člověk kelímek sníst, po pár soustech byl naprosto sytý a kelímek vyhodil, což přesně nechceme,"  popisuje Míra začátky výroby.

Po prvních neúspěšných pokusech se mladý pár rozhodl obrátit na odborníky z ČVUT. Na jejich doporučení objednali stroj nový a zároveň požádali o podporu Pražského voucheru na vědu a výzkum jejich produktu. V současné době Jedlý kelímek společně s ČVUT pracují na vlastním stroji, který usnadní výrobu kelímku i jejich receptur. Původní kelímek má 110ml, pro milovníky cappuccina vyvíjejí kelímek větší, s objemem 220ml. S novým strojem přichází také vlastní výrobna a provozovna v Třebechovicích pod Orebem, která se bude pyšnit také malým výdejním okénkem s kavárnou.

Zdroj všech použitých fotografií: Facebook Jedlého kelímku

Slané, sladké, velké, malé i barevné

"V budoucnu máme v plánu vytvořit více druhů kelímku s různými objemy. Ptali jsme se různých cateringových společností, které říkaly, že by se jim líbilo mít kelímek o 110 ml, který by využili pro malá slaná jídla nebo mini dezerty. Na druhou stranu hodně podniků vyžaduje velký kelímek na caffé latté, takže by bylo určitě fajn mít více druhů a velikostí. Určitě plánujeme vyzkoušet různé příchutě kelímku, dokonce i jeho slanou variantu na pivo nebo jiné pochutiny. Kavárny se také ptají na jejich barevné varianty, které by se mohly stát trendem na sociálních sítích," představuje své plány Zuzka.

Aktuální prodejní cena Jedlého kelímku se pohybuje okolo sedmi korun. Cílem mladého startupu je cenu snížit na 2 nebo 3 koruny. "Cenu Jedlých kelímků určitě nikdy nestáhneme na cenu plastových kelímků, to nejde. Ale náš kelímek má oproti plastovému svou přidanou hodnotu - je ekologický a navíc slouží jako skvělá svačinka ke kafi. Současně chceme postupně rozšiřovat kelímek do celého světa. Musí být ledy levnější, bezlepkový, s menším množstvím alergenů, jednoduše takový, aby byl dostupný všem. Pomalu se začínáme také zabývat otázkou jedlých víček, které jsou nutné proto, aby si lidé mohli vzít kafe v Jedlém kelímku třeba i do auta. To je ale práce zase na samostatný projekt," dodává spoluzakladatelka Jedlého kelímku Zuzana.

Jedlý kelímek je prodáván s funkčním papírovým obalem, díky kterému nemusíte kelímek držet "špinavýma rukama". Obal ale mají zakladatelé v plánu nahradit jednoduše rozložitelným ubrouskem, který splní svou hygienickou funkci. 

Přímou konkurenci v České republice Jedlý kelímek nemá. S podobným projektem pracují zatím v Bulharsku, Novém Zélandu nebo Indii. Zájem o kelímek, který můžete sníst, má již několik desítek podniků z celého Česka. Ochutnat ho můžete například v pražské Deserterii na Náměstí Míru, v kavárně Fér kafe v Litoměřicích nebo třeba v rodinné pražírně LamCafé v Hradci Králové.

Jedlý kelímek měl možnost prezentovat svůj produkt již v soutěži Nastartujte se od Komerční banky, kde se umístil jako jeden z pěti nejlepších přihlášených projektů. Až letos dosáhli zaslouženého prvenství v Souboji startupů pod záštitou olomouckého Startup Klubu na UP Business Campu 2020, odkus si odnesli ceny v hodnotě 100.000 Kč od ESMEDIA Interactive s.r.o. Výhrou v této soutěži odstartovala jejich cesta za úspěchem na českém trhu. Startup Jedlý kelímek současně hledá nové investory a sponzory, kteří by jim finančně pomohli s dalším vývojem stroje na výrobu kelímků či s koupí obalových a jiných strojů.

Projekt Jedlý kelímek můžete sledovat na webu, Facebooku, Instagramu nebo ve videech na Tiktoku, které vidělo již několik stovek tisíc uživatelů. Za redakci [OL]4you držíme Jedlému kelímku pěsti při svém rozvoji!

 

#business #start-up

reklama

Další články