Online čistírna a prádelna Cleany.cz: Služba, kterou mohou používat úplně všichni

Šetří váš čas, vaše oblečení a velkou měrou i životní prostředí – to je služba Cleany.cz, online prádelna a čistírna, která před časem vstoupila na olomoucký trh. O jejích hlavních benefitech, dopadu domácího praní na ekologii a stříhání štítků z oblečení jsme si popovídali přímo s jedním ze zakladatelů, Hanušem Zvolským.

Lucie Bednářová

Jak Cleany.cz funguje?

Potýkáte se s absencí pračky, volného času nebo jen chutí prát a žehlit? Pak by vás virtuální čistírna/prádelna Cleany.cz neměla minout. Služba je tu od toho, aby celý proces péče o oblečení a další textilie uživatelům co nejvíce usnadnila. V přehledném webovém rozhraní si jednoduše vyberete, jaké oblečení a kolik kusů chcete nechat vyčistit. U každé položky navíc přesně vidíte, kolik za její čištění dáte. Dobrou zprávou je, že Cleany.cz nehledí na velikost nebo typ látky – tričko je tričko, ať je dámské, pánské, z polyesteru nebo bavlny (výjimku tvoří sekce dětského oblečení). Další úkoly za vás převezme kurýr, který vaše prádlo vyzvedne, doručí na místo čištění a nejčastěji do 24 hodin vám ho fresh zase přiveze. Samozřejmě ale záleží na konkrétní objednávce: „Některé věci vyžadují delší technologický postup, popřípadě delší čas na schnutí. Kdybychom prádlo doručili dříve, než je vhodné, nešlo by z naší strany o dobrý servis,“ říká Hanuš Zvolský.

Hanuš Zvolský, jeden ze zakladatelů Cleany.cz. Toužil dělat službu, kterou mohou využít všichni – od jeho kamarádů až po rodiče.
Hanuš Zvolský, jeden ze zakladatelů Cleany.cz. Toužil dělat službu, kterou mohou využít všichni – od jeho kamarádů až po rodiče.

Zvolský dodává, že velká přidaná hodnota jeho služby tkví v procesu pod povrchem. Cleany totiž nedisponuje vlastními prádelnami, ale působí jako platforma, která sdružuje prádelny již existující: „Než vstoupíme do nového města, tak vynakládáme dost značné úsilí tomu, abychom sehnali ty nejlepší prádelny a čistírny v daném oboru. Jedni jsou experti na čištění kůží, jiní zase na čištění koberců nebo oblečení. Další zase umí perfektně vyžehlit košile. V Cleany propojujeme právě ty dodavatele, u kterých si myslíme (a máme ověřeno), že danou službu dělají nejlépe. Tím ale proces nekončí – průběžně je testujeme a hlídáme si také zpětnou vazbu od zákazníků. Zakládáme si na tom, abychom šetřili našim klientům čas tím, že nemusí chodit po x různých provozovnách, ale na jednom místě vyřeší jak čištění kožených věcí, tak třeba sak a košilí nebo vybavení na hory. Cleany je taková Alza pro čištění a praní *smích*.“

Vždy, když Cleany otevírá nové město, nabízí v něm základní nabídku čistíren – tedy praní košil, lůžkovin a dalších běžných textilií. Nadstavby, jako je právě čištění kůže, koberců, péřových peřin a dalších specifických věcí přidají až v případě, že najdou regionálního dodavatele s patřičným know-how a technologiemi. Dostupnost služby v daném městě si jednoduše ověříte na webu po zadání PSČ.

Stříhat cedulky? Ano, ale...

Dobrou zprávou je, že si v Cleany poradí i s oblečením notorických stříhačů cedulek. Odborníci v čistírnách totiž díky mnohaleté praxi sáhnou na materiál a většinou ho poznají. Navíc, dle průzkumů velké procento štítků a složení realitě stejně neodpovídá. Přesto ale Cleany zákazníkům předem volá, informuje je o navrhovaném procesu čištění a o tom, že je praní takových oděvů na vlastní riziko zákazníka a zda souhlasí. V běžných situacích je ale online čistírna pojištěna na zavinění škod až do výše 500 000 Kč.

20 různých kabátů, nebo 1 kvalitní?

Věděli jste, že čištěním a praním prádla prostřednictvím Cleany.cz nebo kamenných provozoven šetříte nejen čas, ale i životní prostředí? Ekologie je pro online čistírnu velké téma a sami se cítí jako důležitý prvek v celém procesu. Za každý kousek, kterému vrátí život a udělají ho znovu nositelným, se cítí náležitě pyšní. A nutno podotknout, že právem – módní průmysl je druhý největší znečišťovatel životního prostředí na světě, hned po ropném. Více kvalitních kousků na úkor kvantity je jednoduše cool. Je ale třeba o ně náležitě pečovat.

„Při výběru se díváme, jaké technologie provozovny používají. Jako nejšetrnější a nejekologičtější cesta se vždy jeví mokré čištění. Když jsme s dalšími zakladateli rozjeli Cleany, říkali jsme si, že budeme poskytovat právě pouze ekologické čištění vodou. Přestože ve většině případů skutečně čistíme pouze touto cestou, chemické čištění jsme nakonec nezavrhli. Objeví-li se skvrna např. olejového rázu, s mokrým čištěním nepochodíte. Když si ale vezmeme, kolik je třeba vody např. na výrobu džínů, tak je nejlepší nosit je co nejdéle. Jednorázové chemické čištění je proto v těchto případech pořád lepší, než oděv vyhodit,“ vysvětluje svoji filozofii Zvolský.

Velké téma je také spotřeba vody. Domácí praní v tomto ohledu nevychází vůbec dobře. Ve velké prádelně se vypere prádlo a použitá, tzv. šedá voda se využije ještě na praní oděvů, jako jsou např. montérky. Obecně umí prádelny velmi dobře a ekologicky s vodou nakládat. Co se týče používání pracích prostředků, i zde hrají karty právě pro ně – pouhá kapka silně koncentrovaného prostředku, který je nesrovnatelný s tím na domácí používání, vypere až tunu prádla. 

O téma udržitelnosti a ekologie se často opírají články Cleany blogu. Tip redakce: Vyhrajte boj nad konzumem



Prádelny a čistírny: Oběť covid-19, o které se nemluví

Platforma Cleany se kromě ekologie podílí také velkou měrou na podpoře prádelen a čistíren, které trpí koronavirovou krizí. Ačkoliv mají tyto služby ze zákona výjimku a jsou otevřené, skutečnost není dostatečně komunikovaná a zákazníci provozovny osobně nenavštěvují. Zároveň nemají nárok na podporu, na stejný program, jako jiní živnostníci a jejich podniky.

„Jsme součástí Asociace prádelen a čistíren, a tak máme informace z první ruky. Ano, nám se sice daří, nadále rosteme, ale 10 % provozoven už zbankrotovalo a jiné se bankrotu rychle blíží. Tržby se jim snížily o 80–90 %. Prádelny, které perou prádlo pro zdravotní zařízení a nemocnice, sice přežívají, je ale důležité myslet na ty, které se starají o textil z hotelů a restaurací. A nemluvím teď jen o malých provozovnách, ale i obrovských firmách. Je také důležité si uvědomit, že často zaměstnávají lidi, kteří si, např. z důvodu handicapu, jinde práci nedokážou najít. Je třeba šířit veřejností informaci, že čistírny a prádelny jsou otevřené a lze je navštěvovat. Přestože by to bylo částečně na úkor Cleany,“ vysvětluje situaci Zvolský.

Dodává, že velká spousta jejich partnerů má aktuálně Cleany.cz jako největšího zákazníka. Zatím žádná z jejich partnerských čistíren ani prádelen sice nezbankrotovala, nikdo ale neví, jestli tomu tak bude za půl roku. „Bohužel, nemůžeme očekávat, že přežijí všechny čistírny a prádelny. Drtivá většina strádá a pak jsou takové, které jen přežívají,“ doplňuje Zvolský a upozorňuje, že i samotná Olomouc je na kvalitní prádelny a čistírny bohatá a byla by škoda o tyto podniky, které se mnohdy pyšní mnohaletou tradicí, definitivně přijít.

Co Cleany.cz chystá?

Olomouc nebyla jako další cíl Cleany vybrána náhodou. Hanuš Zvolský má k městu osobní sympatie a vidí velký potenciál v přítomnosti studentů. Právě ti jsou jednou z cílových skupin služby. Zvolský a jeho tým si ale uvědomují, že ne každý student si může dovolit velký výdaj v podobě pravidelného praní prádla přes jejich online čistírnu. V roce 2021 proto chystají nový produkt, který bude na tuto úzkou skupinu zákazníků přímo zaměřen. Těšit se můžeme také na nové benefity pro členy Cleany Clubu. Už nyní mají registrovaní uživatelé možnost využít nejrůznějších výhod, ať už v podobě vstupní slevy nebo lepšího uživatelského rozhraní pro zadávání a úpravu objednávky. 

Cleany.cz je služba pro lidi a lidský přístup hraje prim i u zakladatelů: „Volají nám i lidé, kteří nejsou naši zákazníci a nikdy u nás neobjednali. Často potřebují pomoc nebo radu, např. co dělat s péřovou bundu, kterou dali do pračky a srazila se. A my jim vždy rádi pomůžeme – kdo ví, příště si na nás třeba vzpomenou a něco u nás vyčistí. Když chcete pomoct, vždy pomůžete,“ zakončuje na pozitivní notu Zvolský.

O špičkové zákaznické péči virtuální čistírny Cleany.cz se můžete přesvědčit prostřednictvím jejích sociálních sítí, blogu s tipy (nejen) na domácí praní nebo na vlastní kůži po zadání objednávky na webu.
 

Zaujalo vás Cleany.cz? Pusťte si jejich třešničku na dortu – povedenou reklamu s hercem Michalem Necpálem, který s Hanušem Zvolským sdílel školní lavici.

#ekologie #oblečení #startup #tipredakce #životní styl

reklama

Další články