Udělejte něco pro své zdraví! Začněte se otužovat.

Ačkoli nám otužování může připadat jako hazard se zdravím, opak je pravdou. Tělu přináší řadu zdravotních i psychických benefitů. Nebojte, nemusíte hned skákat do ledové řeky, stačí se jen osmělit.

Hana Došlová

Imunitní systém je velmi důležitý obzvláště v dnešní době. Stejně jako naše tělesná schránka, imunitní systém vyžaduje důkladnou péči. Zásadní je pro něj zdravá strava, dostatek pohybu, pobyt na čerstvém vzduchu a důkladný odpočinek. Mimo to mu parádně prospěje v mnoha ohledech otužování. Co všechno díky němu získáte?

Silnější imunitu a lepší psychiku
Otužováním si v první řadě vybudujete silnou obranyschopnost. Budete mnohem odolnější před virovým onemocněním a nachlazením. A pokud přeci jen něco chytnete, rekonvalescence bude mít mnohem hladší a kratší průběh. Budete lépe snášet změny počasí, posílíte si kardiovaskulární systém a usnadníte si léčbu alergií i vysokého krevního tlaku. Studená voda skvěle prokrví vaše tělo, a tím se zlepší funkce svalů a kloubů. Poděkuje vám i vaše psychika. Vybudujete si umění trpělivosti, vytrvalosti a pevné vůle. Vyplaví se vám hormony štěstí - endorfiny, a vy se budete cítit spokojenější a v dobré náladě.

Pomalý nástup
Abyste si neublížili, musíte jít na otužování postupně a pomalu. Začněte ochlazováním během ranní sprchy vlažnou vodou. Každý den snižte teplotu vody o pár stupňů. Pod studeným proudem vody stačí první dny vydržet půl minuty a postupně tento interval o kousek prodloužit. Ve finále byste měli zvládnout vydržet ve studené vodě v zimě 1 až 3 minuty. V létě, kdy tělu déle trvá, než si na nižší teploty zvykne, 3 až 5 minut.

Začněte odspodu
Ochlazovaní je nejlepší začít od nohou. Až si na teplotu trochu přivyknete, posouvejte se výš. Zhluboka dýchejte a zažeňte myšlenky, že je vám to nepříjemné. Soustřeďte se na dobré pocity, které po sprše budete mít. Nenamáčejte si hlavu a neustále se lehce pohybujte. Rychleji si prokrvíte tělo, rovnoměrně procvičíte cévy a ochráníte klouby i svaly. Po sprše se důkladně osušte a zahřejte si organismus nenáročným cvičením. Stačí třeba 5 dřepů a pak si užijte dobrou snídani.

Euforie po studené sprše
Obrňte se velkou trpělivostí, jinak to nezvládnete. Dobré pocity po studené sprše budete mít nejspíš už první den, ale většina výhod jako vyšší zdravotní odolnost se začne projevovat až tak po měsíci. Dbejte na pravidelnost. Nejlepší je zařadit sprchu do svého každodenního rituálu. Pokud jednou za čas vynecháte, nic se nestane, ale po zhruba čtrnácti dnech vynechaného otužování budete muset začínat zase od začátku.

Snižte doma topení
Abyste zařadili s jistotou otužování do svého životního stylu, zkontrolujte také, zda doma příliš netopíte a nechodíte v zimě příliš navlečení.

Pokud trpíte vážným onemocněním srdce , onemocněním tepenného systému nebo alergií na chlad, otužování raději nezkoušejte. Vyhněte se mu také po bujarém večírku nebo když jste nemocní. Pokud si nejste jisti, je lepší se poradit se svým ošetřujícím lékařem.

 

Tip na knihu: Dělejte to jako Wim Hof

Wim Hof, přezdívaný Ledový muž, je známý svými fyzickými kousky, kterými ohromuje celý svět a posouvá hranice vědy. Je schopen strávit téměř dvě hodiny v ledové vodě, běžel naboso maraton napříč pouští bez kapky vody nebo maraton v kraťasech za polárním kruhem, v letním oblečení také vylezl na Mount Everest do výšky 7 000 metrů nad mořem, a to bez kyslíkové bomby, a na jeden nádech uplaval více než 60 metrů pod ledem… To je jen malý výčet jeho rekordů, které jsou pro běžného člověka naprosto nepochopitelné. A co je na tom všem ještě úchvatnější, je fakt, že něčeho takového je schopen každý z nás. Wim na základě vlastních zkušeností vytvořil metodu, která je naprosto přelomová, pokud jde o pohled na lidské možnosti a na náš potenciál. Díky ní můžeme aktivovat schopnosti, které jsou u nás běžně nevyužité, a to bez ohledu na věk a zdravotní stav. O tom se přesvědčily již tisíce lidí po celém světě, kterým Wim Hof změnil život. Kniha z vydavatelství Jota je k dostání také jako audiokniha.

#otužování #zdraví

reklama

Další články